Koop-slaag index factsheet
Waar kopen minderjarigen alcohol?
Aanleiding
Bureau Objectief had in 2020 een landelijk nalevingsonderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De resultaten van dit onderzoek laten zien in hoeveel procent van de aankooppogingen diverse verkoopkanalen de wettelijke leeftijdsgrens voor alcohol- en tabaksverkoop naleefden. Toch is het belangrijk te realiseren dat het in de praktijk per verkoopkanaal zal verschillen hoe vaak minderjarigen er proberen alcohol te kopen. De resultaten van het landelijk rapport geven dus nog geen beeld van waar minderjarigen er uiteindelijk het vaakst in slagen om alcohol te bemachtigen.
Methode
Het ministerie van VWS gaf Bureau Objectief daarom de opdracht om te achterhalen waar minderjarigen het vaakst alcohol kopen. Om dit te doen hebben wij data en feedback opgevraagd bij Breuer & Intraval. Zij hadden namelijk al eerder onderzocht hoe vaak minderjarigen alcohol proberen te kopen bij verschillende verkoopkanalen. De resultaten uit het onderzoeksrapport genaamd “Verkrijgbaarheidsonderzoek alcohol door minderjarigen 2019” hebben we vergeleken met het landelijk nalevingsrapport van 2020. Zo konden schattingen berekend worden door per verkoopkanaal het aantal aankooppogingen te vergelijken met de nalevingspercentages.
Resultaat
De onderzoeksresultaten zijn gecombineerd in een factsheet. Per verkoopkanaal is in kaart gebracht hoe vaak 16/17-jarigen er alcohol proberen te kopen, en of ze er vervolgens ook in slagen de alcohol mee te krijgen. Hierdoor kregen we bijvoorbeeld te zien dat jongeren het minst vaak alcohol proberen te kopen via het verkoopkanaal waar ze eigenlijk juist de grootste slagingskans zouden hebben! Dit laat zien dat de factsheet een waardevolle aanvulling is op het landelijk nalevingsonderzoek.
Benieuwd naar de factsheet met onderzoeksresultaten? Klik dan hier.
Werkwijze
Meer achtergrondinformatie over onze werkwijze in deze en vergelijkbare casussen?