NIX Challenge
Doe mee en swipe naar ID!
Aanleiding
Eind mei ging de campagne NIXzonderID van start. Deze landelijke actieweek is bedoeld om extra aandacht te schenken aan het tonen en controleren van ID bij de aankoop van alcohol en tabak. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vroeg Objectief om speciaal voor deze campagne een spel te ontwikkelen, omzo supermarktmedewerkers actief te betrekken tijdens deze actieweek.
Interventie
Het inschatten van leeftijden blijft in de praktijk een ware uitdaging: wie vraag je om ID en wie niet? Objectief ontwikkelde daarom het online spel NIX Challenge. Met deze interactieve app kunnen supermarktmedewerkers op een speelse wijze oefenen met het inschatten van leeftijden. Bij het spelen van het spel krijg je foto’s van fictieve klanten te zien. Door de foto naar links of rechts te swipen, bepaal je of je de klant om ID moet vragen. Na het spelen konden spelers hun plaats in de scorelijst van hun supermarktketen inzien én elkaar onderling uitdagen.
Resultaat
De NIX Challenge werd positief door de supermarktmedewerkers ontvangen. Het spel is tijdens de actieweek NIXzonderID maar liefst 43.866 keer gespeeld door 26.762 personen. Aan het eind van actieweek is er door CBL op basis van beste scores en snelste tijd aan twee personen een prijs uitgereikt.