Gedragsinterventies
Als we menselijk gedrag begrijpen, kunnen we het effectief veranderen. Met onze kennis en passie voor menselijk gedrag zetten we ons graag in om de gezondheid van jongeren te beschermen. We helpen o.a. overheid, gemeenten, branches en verkopers meer inzicht te krijgen in de drijfveren van hun doelgroep en denken mee over hoe ze hun doelgroep gericht en effectief kunnen motiveren het gewenste gedrag te vertonen. Zo ontwierpen we handelingsperspectieven om het naleven van de leeftijdsgrens van 18 jaar makkelijker te maken voor alcoholverkopers en gaven we advies over hoe je een online training voor alcoholverkopers kunt verbeteren aan de hand van een motieven en weerstanden onderzoek en gedragswetenschappelijke inzichten.
Begrijpen
Menselijk gedrag is minder rationeel dan we denken: we worden grotendeels gestuurd door onbewuste en automatische processen. Fundamentele behoeften, zoals de behoefte aan autonomie en acceptatie door anderen, maar ook omgevingsprikkels bepalen sterk hoe we ons gedragen. Goede intenties leiden hierdoor niet altijd tot het gewenste gedrag. We creëren daarom eerst inzicht in de drijfveren van onze doelgroep.
We gebruiken de CASI-methodiek om problemen grondig te analyseren, ons in te leven in de doelgroep en inzichten uit de wetenschap te benutten. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.
Via deze methodiek leer je de motieven en weerstanden van je doelgroep begrijpen. Welke (on)bewuste redenen hebben zij om het gewenste gedrag te laten zien (motieven)? En welke (on)bewuste redenen hebben zij om het gewenste gedrag niet te laten zien (weerstanden)?
Veranderen
Door het motieven en weerstanden onderzoek vinden we mogelijkheden voor het veranderen van gedrag. Met deze inzichten, en onze kennis en ervaring van gedragspsychologie, houden we labsessies. In deze labsessie kijken we welke gedragswetenschappelijke technieken we het best in kunnen zetten om de weerstanden van onze doelgroep te verminderen, en hen te motiveren het gewenste gedrag te vertonen. Zo creëren we onder andere effectieve (campagne)materialen, trainingen en communicatie-uitingen.
Meten
Het veranderen van gedrag is maatwerk. De aanpak hangt af van de doelgroep en de situatie waarin het gedrag wordt vertoond. We kunnen daarom de effectiviteit van onze adviezen en interventies meten. Hierdoor leer je welke aanpak echt werkt.
Vind je het leuk om ter voorbeeld een van onze gedragsinterventies te bekijken? Klik dan hier.
Wil je meer weten over onze gedragsinterventies?