Objectief
  • Home
  • Projecten
    • Leeftijdsgrenzen
    • Doorschenken
    • Overige projecten & samenwerkingen
  • Opleiding
    • Psychologie van Gezondheidsgedrag
  • Over ons
  • Actueel
    • Nieuws
    • Publicaties
    • Wist je dat
    • Vacatures
  • Contact
  • Zoek
  • Menu

Interventiematerialen supermarkten

Supermarkten zetten zich graag in om de naleving van de leeftijdsgrens te verbeteren. Objectief is daarom gevraagd een gedragsonderzoek uit te voeren onder kassamedewerkers, met als doel het uitvoeren van de leeftijdscontrole te verbeteren.

Vorig jaar voerden Objectief daarom een onderzoek uit onder meer dan 700 kassamedewerkers, werkzaam in verschillende supermarkten. We onderzochten welke motieven en weerstanden kassamedewerkers ervaren om wel of niet de stappen van de leeftijdscontrole goed uit te voeren. De inzichten uit dit onderzoek geven concrete aanknopingspunten om kassamedewerkers te helpen bij het leeftijdscontroleproces.

Op basis van deze aanknopingspunten gaven we advies voor het verbeteren van de online training Soms moet je nee verkopen. De vernieuwde training geeft veel kennis over het leeftijdscontroleproces en motiveert daarnaast kassamedewerkers op verschillende manieren om het proces goed uit te voeren. Om te zorgen dat deze motiverende elementen vaker worden gezien door medewerkers en over tijd niet verloren gaan, is het waardevol om dit terug te laten komen in de fysieke omgeving van de supermarkt. We ontwikkelden daarom onderstaande interventiematerialen die aansluiten op de nieuwe online training.

Kassakaart

De kassakaart kun je neerzetten of ophangen bij de kassa. Zo herinner je kassamedewerkers aan het gewenste gedrag, daar waar het gedrag plaatsvindt.

Deze extra herinnering, in de psychologie ook wel een prompt genoemd, zorgt er ook voor dat kassamedewerkers hierop terug kunnen vallen in lastige situaties, wat hun zelfvertrouwen bij deze handelingen vergroot.

Procesposter

De procesposter kun je ophangen in de kantine, waar kassamedewerkers de tijd hebben om de 4 stappen van het leeftijdscontroleproces rustig door te nemen.

Op de poster bieden we een handelingsperspectief voor de vier stappen van de leeftijdscontrole aan in de vorm: als situatie X zich voordoet, dan doe ik Y. Door de situatie (X) te koppelen aan concreet gedrag (Y), zorg je ervoor dat het gedrag automatisch geactiveerd wordt als de situatie zich voordoet.

Invulposter

De invulposter kun je ophangen in de kantine. Hier kunnen kassamedewerkers bedenken waarom zij de leeftijdscontrole goed uit willen voeren.

Door kassamedewerkers zelf redenen te laten verzinnen overtuigen ze zichzelf dat het belangrijk is om de leeftijdscontrole goed uit te voeren (self-persuasion). Deze manier van overtuigen heeft een sterker effect op menselijk gedrag, omdat mensen positiever zijn over eigen argumenten, dan argumenten die afkomstig zijn uit een externe bron.

Kantinefilm

De kantinefilm kun je afspelen op een eventuele monitor in de kantine.

In de film bieden we op een interactieve manier het handelingsperspectief aan per stap van het leeftijdscontroleproces. Zo prikkelen we kassamedewerkers nogmaals om de 4 stappen van het leeftijdscontroleproces goed door te nemen.

Download materialen

  • Kassakaart (pdf)
  • Procesposter (pdf)
  • Invulposter (pdf)
  • Kantinefilm (mp4)

Laatste tweet

    Sorry, geen Tweets zijn gevonden.

Pagina’s

  • Home
  • Projecten
  • Opleiding
  • Over ons
  • Actueel
  • Algemene voorwaarden
  • Contact

Zoeken

Objectief

Universitair Bedrijvencentrum
Toernooiveld 300
6525 EC Nijmegen
[t] 024 848 1111
info@bureauobjectief.nl

Postbus 31301
6503CH Nijmegen

© Copyright - Objectief
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Projecten
  • Opleiding
  • Over ons
  • Actueel
  • Algemene voorwaarden
  • Contact
Scroll naar bovenzijde